Penerapan General English dan English For Specific Purposes di Perguruan Tinggi Khususnya pada Pendidikan Vokasi

Rena Juliana, Reni Juliani

Abstract


Abstract
The increasing role of English in this era of globalization seems to force us to recognize that English has a great impact on all aspects of life, so learning the English language is a must. Previously, studying English at Indonesian universities was limited to General English or English General Purposes, which became general subjects. However, over time, learning English has been developed specifically for English for Specific Purposes. This study is intended to show how the use of English learning at universities, especially in vocational education, works. In this study, the literature study was chosen as the research method. The literature study shows that the use of General English and English for Specific Purposes in higher education is very different. Where there is no special learning material for teaching General English. The learning material usually contains general knowledge of English. Unlike English for Specific Purposes, where teaching English for Specific Purposes requires special materials that are tailored to the needs of students depending on the subject.

Keywords:
Use, General English, English for Specific Purposes, University, Vocational Education.
__________________________

Abstrak
Meningkatnya peran bahasa Inggris di era globalisasi ini seolah memaksa kita untuk mengakui bahwa bahasa Inggris mempunyai pengaruh besar di segala aspek kehidupan sehingga mempelajari bahasa Inggris merupakan hal yang wajib. Sebelumnya di Indonesia, pembelajaran bahasa Inggris di perguruan tinggi hanya sebatas General English atau English for General Purposes yang menjadi mata kuliah umum, namun seiring berjalannya waktu pembelajaran bahasa Inggris dikembangkan lagi secara khusus dalam mata kuliah English for Specific Purposes. Studi ini memiliki tujuan untuk melihat bagaimana penerapan kedua pembelajaran bahasa Inggris tersebut di perguruan tinggi khususnya pada pendidikan vokasi. Studi pustaka dipilih sebagai metode penelitian dalam studi ini. Dari studi kepustakaan tersebut diperoleh hasil bahwa penerapan General English dan English for Specific Purposes di perguruan tinggi sangatlah berbeda antara keduanya. Dimana tidak ada materi pembelajaran khusus terhadap pengajaran General English. Materi pembelajaran biasanya berisikan pengetahuan umum tentang bahasa Inggris. Beda halnya dengan English for Specific Purposes, dimana dalam pengajaran English for Specific Purpose, dibutuhkan materi khusus yang disesuaikan dengan kebutuhan dari mahasiswa sesuai dengan bidang yang mereka ambil.

Kata Kunci:
Penerapan, General English, English for Specific Purposes, Perguruan Tinggi, Pendidikan Vokasi.
__________________________

Keywords


Penerapan; General English; English for Specific Purposes; Perguruan Tinggi; Use; General English; English for Specific Purposes; University;

Full Text:

PDF

References


Dudley-Evans, T., St John, M. J., & Saint John, M. J. (1998). Developments in English for specific purposes: A multi-disciplinary approach: Cambridge university press.

Fauzia. (2013, December). Peran Pengajaran Bahasa Inggris dalam Pendidikan Vokasi. Paper presented at the Proc. Seminar Nasional Pendidikan Vokasi 2013: Pendidikan Vokasi sebagai Disiplin Keilmuan dalam Perspektif Kurikulum 2013.

Halim, A. (1980). Politik Bahasa Nasional 2. Jakarta: Balai Bahasa.

Hutchinson, T., & Waters, A. (2010). English for Specific Purposes: A Learning-centred approach 25th. UK: Cambridge University Press.

KitkauskienÄ—, L. (2006). General English and English Forspecific Purposes (ESP). Santalka: Filologija, Edukologija, 14(2), 88-92.

Kusni. (2007). Reformulasi Perancangan Program ESP di Perguruan Tinggi. Linguistik Indonesia, 35(1), 63-72.

Maryati, K., & Suryawati, J. (2006). Sosiologi untuk SMA dan MA Kelas XII. Jakarta: Erlangga.

Masykar, T., & Nurrahmi, F. (2020). Motivation and satisfaction towards two-year vocational diploma. Jurnal Pendidikan Vokasi, 10(1).

Masykar, T. (2019). Analisa Kebutuhan English for Specific Purpose untuk Pendidikan Vokasi. VOCATECH: Vocational Education and Technology Journal, 1(1), 47-50.

Nur, M. (2018). Penerapan Esp Di Perguruan Tinggi Umum (Non English Majors) Melalui Pendekatan Content-based Instruction-cbt. Mabasan, 12(1), 86-103.

Nurhidayati, N., & Kustini, S. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Inggris Berbasis Keterampilan Abad 21 pada Perguruan Tinggi Vokasi: Sebuah Kajian Literatur. Paper presented at the Proceeding of National Conference on Asbis.

Pontoh, G. H., Munaiseche, M. E., & Pua, C. R. (2017). Pembelajaran Bahasa Inggris ESP untuk keterampilan Menulis. Paper presented at the Prosiding Industrial Research Workshop and National Seminar.

Robinson, P. C. (1991). ESP Today: Practitioner’s Guide. New York: Prentice Hall.

Roza, M. (2013). Esp Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris Di Ptai. Ijtimaiyya, 6(2), 143-156.

Rusmala, M. (2018, April). Peran Mata Kuliah Bahasa Inggris dalam Pendidikan Vokasi di STKOM Sapta Computer Kalsel. Paper presented at the Proc. Seminar Nasional Pendidikan: Peningkatan Kualitas Pendidikan Tinggi, Dasar dan Menengah.

Yaumi, M. (2017). Pengembangan bahan ajar English for specific purpose berbasis TIK. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, 15(2), 144-160.




DOI: https://doi.org/10.38038/vocatech.v1i2.26

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


VOCATECH : Vocational and Technology Journal
Unit Penelitian dan Pengabdian Masyarakat & Penjaminan Mutu
Akademi Komunitas Negeri Aceh Barat
Komplek STTU Alue Peunyareng, Ujong Tanoh Darat, Meureubo, Kabupaten Aceh Barat, Aceh 23615
Telp. (0655) 7110271
Email: vocatech@aknacehbarat.ac.id


VOCATECH: Vocational Education and Technology Journal Published by:
Unit Penelitian dan Pengabdian Masyarakat & Penjaminan Mutu
Akademi Komunitas Negeri Aceh Barat


Indexed by:

GS2 logoCrossref logoGaruda logosinta-5 logosinta-5 logo

Creative Commons License logo

VOCATECH: Vocational Education and Technology Journal Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.