SIGNIFIKANSI GAMBAR TERHADAP PEMAHAMAN TEKS INSTRUKSI BAHASA INGGRIS PADA PENDIDIKAN VOKASI

Mahlil Mahlil, Tanzir Masykar

Abstract


Abstract
One of the skills vocational education students must master in English courses is understanding the language of instruction or procedures in English. A total of 24 vocational education students at the Politeknik Negeri Lhokseumawe participated in filling out the questionnaires distributed online. Data were collected using the convenience sampling technique for two weeks from the date of August 26, 2020 until September 9, 2020. The data were analyzed qualitatively using the Miles and Huberman model. Data analysis consists of four stages, extensive coding, pattern coding, distilling and making propositions. The results showed that the majority of vocational education students at PNL were visual learners. The inclusion of pictures in the English instruction material is very helpful in understanding the text of the instructions given. Students prefer English instruction materials that are equipped with pictures rather than just pictures or just text. Students also use google translate to understand unfamiliar words to understand English instruction texts.

Keywords:
English, Language Instruction, Picture Signifiance, Vocation
__________________________

Abstrak
Salah satu kemampuan yang harus dikuasai oleh mahasiswa pendidikan vokasi dalam mata kuliah Bahasa Inggris adalah memahami bahasa instruksi atau prosedur berbahasa Inggris. Sebanyak 24 mahasiswa pendidikan vokasi pada kampus Politeknik Negeri Lhokseumawe berpartisipasi mengisi kuesioner yang disebarkan secara daring. Pengambilan data menggunakan the convenience sampling technique selama dua minggu dari tanggal 26 Agustus 2020 sampai 9 Sepetember 2020.Data dianalisis secara kualitatif dengan menggunakan model Miles dan Huberman. Analisa data terdiri dari empat tahap, extensive coding, pattern coding, distilling and making propositions. Hasil penelitian menunjukkan bahwa mayoritas mahasiswa pendidikan vokasi di PNL adalah pembelajar visual. Penyertaan gambar pada materi instruksi berbahasa Inggris sangat membantu memahami teks instruksi yang diberikan. Siswa lebih memilih materi instruksi berbahasa Inggris yang dilengkapi dengan gambar daripada hanya gambar atau hanya teks saja. Mahsiswa juga menggunakan bantuan google translate dalam memahami teks instruksi Bahasa Inggris yang sulit dipahami.

Kata Kunci:
Bahasa Instrucksi, Bahasa Inggris, Sigifikansi Gambar, Vokasi

__________________________

Keywords


Bahasa Instrucksi; Sigifikansi Gambar; Bahasa Inggris; Vocation; Picture; Language Instruction; Picture Significance; English; Vokasi

Full Text:

PDF

References


Bire, A. L., Geradus, U., & Bire, J. (2014). Pengaruh gaya belajar visual, auditorial, dan kinestetik terhadap prestasi belajar siswa. Jurnal Kependidikan: Penelitian Inovasi Pembelajaran, 44(2).

De Porter, B., & Hernacki, M. (2000). Quantum learning: PT Mizan Publika.

Harmer, J. (2007). The practice of English language teaching. Harlow. England: Pearson Education.

Hestri, S. (2013). The Effectiveness of Using Picture Series to Improve Students Writing Ability in Recount Text at The Eight-Grade Students of SMPN 33 Purworejo in The Academic Year of 2011/2012. SCRIPTA - Pendidikan Bahasa Inggris(Vol 1, No 2 (2013): English Research Articles).

Hidayah, N., & Hermansyah, F. (2016). Hubungan Antara Motivasi Belajar Dan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas V Madrasah Ibtidaiyah Negeri 2 Bandar Lampung Tahun 2016/2017. TERAMPIL: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 3(2), 87-93.

Houghton, C., Murphy, K., Shaw, D., & Casey, D. (2015). Qualitative case study data analysis: An example from practice. Nurse researcher, 22(5).

Huberman, A. M., Miles, M., & Saldana, J. (2014). Qualitative data analysis: A methods sourcebook. The united states of America: SAGE publications.

Kasmaienezhadfard, S., Pourrajab, M., & Rabbani, M. (2015). Effects of pictures in textbooks on students’ creativity. Multi Disciplinary Edu Global Quest (Quarterly), 4(2), 14.

Masykar, T. (2019). Analisa Kebutuhan English for Specific Purpose untuk Pendidikan Vokasi. VOCATECH: Vocational Education and Technology Journal, 1(1), 47-50.

Masykar, T., & Nurrahmi, F. (2020). Motivation and satisfaction towards two-year vocational diploma. Jurnal Pendidikan Vokasi, 10(1).

Maulida, H. (2017). Persepsi Mahasiswa Terhadap Penggunaan Google Translate Sebagai Media Menerjemahkan Materi Berbahasa Inggris. Jurnal SAINTEKOM(Vol 7 No 1 (2017): Maret 2017), 56-66.

Rosyada, A. (2018). Improving Students Critical Thinking to Develop Variety Essays through Picture Word Inductive Model. UICELL(No 2 (2018): UICELL Conference Proceedings 2018), 50-57.

Sa'diyah, Z. (2014). Tipologi Kesalahan Kebahasaan dan Keakuratan Hasil Terjemahan Google Translate Teks Bahasa Indonesia ke Dalam Bahasa Arab. Arabia(Vol 6, No 2 (2014): JURNAL ARABIA).

Saputro, Y. (2013). Teaching Preposition by Using Illustration Picture as The Media for The First Year Students of MTS HS Wadaslintang in The Academic Year of 2012/2013.

SCRIPTA - Pendidikan Bahasa Inggris(Vol 2, No 3 (2013): English Research Aritcles).

Tama, S. A. (2014). The Impact of Using Pictures on the Students Vocabulary Mastery at Grade Three of SD Negeri 2 Rulung Raya Natar South Lampung in Academic Year 2013-2014. International Conference on Education and Language (ICEL)(Vol 2 (2014): 2nd ICEL 2014).

Widyaningrum, L. (2014). The Effect of Using Pictures on Students Speaking Ability at Grade Eight of SMPN 2 Seputih Mataram Lampung Tengah. International Conference on Education and Language (ICEL)(Vol 2 (2014): 2nd ICEL 2014).

Wright, A. (1989). Pictures for language learning: Cambridge University Press.




DOI: https://doi.org/10.38038/vocatech.v2i1.50

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


VOCATECH : Vocational and Technology Journal
Unit Penelitian dan Pengabdian Masyarakat & Penjaminan Mutu
Akademi Komunitas Negeri Aceh Barat

Komplek STTU Alue Peunyareng, Ujong Tanoh Darat, Meureubo, Kabupaten Aceh Barat, Aceh 23615
Telp.  (0655) 7110271
Email: vocatech@aknacehbarat.ac.id

 

VOCATECH: Vocational Education and Technology Journal Published by:

 

Indexed by:

       

 

VOCATECH: Vocational Education and Technology Journal Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. © All rights reserved 2017. VOCATECH: Vocational Education and Technology Journal (p-ISSN 2716-5183, e-ISSN 2686-4770)