PENGARUH INTEGRASI SOFT SKILLS TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN KONSTRUKSI DAN UTILITAS GEDUNG

Julia Rachma Salsabilla, Danny Meirawan, Sri Rahayu

Abstract


Abstract

Soft skills integration is an effort to unite various soft skills to form a profitable unity for students, industry, and school. Building construction and utilities is one of the subjects in modeling design and building information at the vocational school level, on this subject has some aspects for assessment, such as cognitive, affective, and psychomotor. This study aimed to examine the effects of soft skills integration on learning outcomes of students in building construction and utilities at vocational school. The quantitative method is used in this research, to answer the researcher’s problems using a tendency test, simple linear regression model, correlation analysis, and hypothesis test. The instrument used questionnaires and documentation from 64 students in modeling design and building information participating in the research. Documentation in the form of a year-end assessment in building construction and utilities subject. In conclusion, based on findings and discussion, soft skills integration is quite decent with a percentage of 66%. And, students learning outcomes have a tendency to be quite decent with an average score of 79,6. And soft skills integration had a significant influence on learning outcomes in building construction and utilities with linear regression-equation = = 64,393 + (0,288)X.

 

Keywords:

Soft Skills Integration; Learning Outcomes; Building Construction and Utilities

__________________________

 

Abstrak

Integrasi soft skills merupakan upaya penyatuan berbagai keterampilan soft skills sehingga membentuk kesatuan yang dapat menguntungkan baik dari pihak siswa, industri, dan sekolah. Mata pelajaran konstruksi dan utilitas gedung merupakan salah satu mata pelajaran yang terapat pada desain pemodelan dan informasi bangunan di sekolah menengah kejuruan, pada mata pelajaran ini menerapkan penilain berupa beberapa aspek seperti kognitif, afektif, dan psikomotorik. Tujuan penelitian adalah untuk meneliti pengaruh integrasi soft skills terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran konstruksi dan utilitas gedung di sekolah menengah kejuruan. Metode penelitian yang digunakan adalah metode kuantitatif, untuk menjawab rumusan masalah peneliti digunakan uji kecenderungan, analisis regresi linier sederhana, analisi korelasi, dan pengujian hipotesis. Instrumen yang digunakan berbentuk kuesioner dan dokumentasi yang dilakukan pada 64 siswa di desain pemodelan dan informasi bangunan. Dokumentasi yang digunakan berupa penilaian akhir tahun pada mata pelajaran konstruksi dan utilitas gedung. Berdasarkan temuan dan pembahasan disimpulkan bahwa, integrasi soft skills sudah cukup baik dengan persentase 66% dan juga hasil belajar siswa memiliki kecenderungan cukup dengan rata-rat nilai sebesar 79,7. Dan integrasi soft skills terdapat pengaruh yang signifikan terhadap hasil belajar pada mata pelajaran konstruksi dan utilitas gedung dengan persamaan regresi linear = = 64,393 + (0,288)X.

 

Kata Kunci:

Integrasi Soft Skills; Hasil Belajar; Konstruksi dan Utilitas Gedung


Keywords


Soft Skills Integration; Learning Outcomes; Building Construction and Utilities

Full Text:

PDF

References


Armstrong, M. B. (1993). Ethics and Professionalism In Accounting Education: A Sample Course. 1989.

Bukit, M. (2014). Strategi dan inovasi pendidikan kejuruan : dari kompetensi ke kompetisi. Alfabeta. https://pustaka.kemdikbud.go.id/libdikbud/index.php?p=show_detail&id=36174

Butakor, P. K., Guo, Q., & Adebanji, A. O. (2021). Using structural equation modeling to examine the relationship between Ghanaian teachers’ emotional intelligence, job satisfaction, professional identity, and work engagement. Psychology in the Schools, 58(3), 534–552. https://doi.org/10.1002/pits.22462

Darmayanti, W., Supriatna, N., & Nurasiyah, S. (2021). Tanggapan Dunia Industri Terhadap Soft Skills dan Hard Skills Dalam Pelaksanaan Praktik Kerja Industri Siswa DPIB SMKN 2 Garut. III(1), 85–99.

Devadason, E. S., Subramaniam, T., & Daniel, E. G. S. (2010). Final year undergraduates’ perceptions of the integration of soft skills in the formal curriculum: A survey of Malaysian public universities. Asia Pacific Education Review, 11(3), 321–348. https://doi.org/10.1007/s12564-010-9090-4

Dr. Hamzah B. Uno, M. P. (2016). Orientasi baru dalam psikologi pembelajaran.

Dr. Wiwin Sri Hidayati, S.Pd., M. P., & Drs. Asmuni, M. S. (2015). Integrasi Soft Skills dalam Pembelajaran. Prosiding Seminar Nasional Hasil Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 1.

Hamzah, S. H. (2012). Aspek Pengembangan Peserta Didik: Kognitif, Afektif, Psikomotorik. Dinamika Ilmu, 12(1), 1–22.

Januar Teguh Setyadi. (2014). Pengaruh integrasi Soft Skills dalam mata pelajaran. E-Jurnal Pendidikan Teknik Mesin, 2(2), 1–7.

Kemenkeu. (2017). Menkeu: tingkatkan soft skill di era teknologi.

Lisa Gueldenzoph Snyder, & Mark J. Snyder. (2008). Teaching Critical Thinking and Problem Solving Skills. The Delta Pi Epsilon Journal, 90–100. https://tccl.arcc.albany.edu/knilt/images/a/a5/Teaching_critical_thinking.pdf

Mawaddah, N. (2018). Pengaruh soft skill guru pendidikan agama islam terhadap hasil belajar siswa di SMP Kyai Hasyim Surabaya. http://digilib.uinsby.ac.id/id/eprint/27185

Nasional, I. D. P., & (Indonesia), P. B. (2008). Kamus besar bahasa Indonesia Pusat Bahasa. Gramedia Pustaka Utama. https://books.google.co.id/books?id=dFcOAQAAMAAJ

Ngang, T. K., Yunus, H. M., & Hashim, N. H. (2015). Soft Skills Integration in Teaching Professional Training: Novice Teachers’ Perspectives. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 186, 835–840. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.04.204

Purwanto, P. (2007). Pengaruh Konsekuensi Perilaku Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar. In Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan (Vol. 13, Issue 69, p. 1025). https://doi.org/10.24832/jpnk.v13i69.347

Spencer, L. M., Spencer, L. M., Spencer, S. M., & Books24x7, I. (1993). Competence at Work: Models for Superior Performance. Wiley. https://books.google.co.id/books?id=ngcpAQAAMAAJ

Statistik, B. P. (2021). Pengangguran Terbuka Menurut Pendidikan Tertinggi yang Ditamatkan (Orang), 2020-2021. https://www.bps.go.id/indicator/6/674/1/-pengangguran-terbuka-menurut-pendidikan-tertinggi-yang-ditamatkan.html

Sudiana. (2010). Peningkatan Kualitas Lulusan Melalui Pengembangan Soft Skills di Perguruan Tinggi. Makalah disajikan dalam Loka Karya Soft Skills Implementasi PHK-I STIE Triatma Mulya Dalung Badung.

Sukardi, Suryanto, A. E., & Pancawati, R. (2019). Implementasi Nilai-Nilai Softskill Pada Pendidikan Kejuruan. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan BALANGA, 7(1), 6–9.

Svanbjörnsdóttir, B. M., Macdonald, A., & Frímannsson, G. H. (2016). Teamwork in Establishing a Professional Learning Community in a New Icelandic School. Scandinavian Journal of Educational Research, 60(1), 90–109. https://doi.org/10.1080/00313831.2014.996595




DOI: https://doi.org/10.38038/vocatech.v4i1.99

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


VOCATECH : Vocational and Technology Journal
Unit Penelitian dan Pengabdian Masyarakat & Penjaminan Mutu
Akademi Komunitas Negeri Aceh Barat

Komplek STTU Alue Peunyareng, Ujong Tanoh Darat, Meureubo, Kabupaten Aceh Barat, Aceh 23615
Telp.  (0655) 7110271
Email: vocatech@aknacehbarat.ac.id

 

VOCATECH: Vocational Education and Technology Journal Published by:

Unit Penelitian dan Pengabdian Masyarakat & Penjaminan Mutu
Akademi Komunitas Negeri Aceh Barat

Indexed by:

       

 

VOCATECH: Vocational Education and Technology Journal Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. © All rights reserved 2017. VOCATECH: Vocational Education and Technology Journal (p-ISSN 2716-5183, e-ISSN 2686-4770)